20 november 2011

En välkomsthälsning

Välkommen till Världsboksbloggen - en blogg vars huvudsyfte är läsandet av en bok från varje land i världen. Här kommer du att kunna läsa om nya, gamla och halvt bortglömda böcker från olika länder. Förhoppningen är också att det så småningom ska bli en bra resurs för de som är intresserade av omvärldslitteratur i stort.

En blogg att läsa, reagera på och inspireras av helt enkelt :)


En kort FAQ:

Vad menas med länder?: Självständiga stater som är erkända av FN (I skrivande stund 193 st.) + observatörsländerna Vatikanstaten och Palestina, samt Kosovo (som av Sverige erkänts som eget land). Även andra (mer eller mindre omdebatterade) regioner och specifika folkgrupper kan komma att inkluderas (t.ex. Taiwan, Grönland, Romer och Kurder), men det är läsandet av de 196 som är huvudmålet.

Självklart finns det många gråzoner och även om jag i första hand försöker läsa böcker som utspelar sig i de respektive länderna, skrivna av författare som växt upp i dem, kommer detta förmodligen inte alltid att vara möjligt. De författare jag valt att läsa ska självfallet inte heller ses som representativa för hela sitt lands litteratur. För enkelhetens skull har jag valt att genomgående använda de samtida nationaliteterna när jag refererar till författare (t.ex. räknar jag Kafka som en tjeckisk författare snarare än tjeckoslovakisk).

Frågor? Bokrekommendationer? Reaktioner? Läst en bra bok på sistone och känner för att skriva lite om den? Skicka ett mail till varldsbokbloggen@gmail.com eller lämna en kommentar i ett inlägg så svarar jag så snart jag kan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar